Kur’an-ı Kerim’deen fazla tekrar edilen isimlerden biri Rahman’dır. Surelerin başlarında, birçokayetlerde bu isim zikredildiği gibi, bir surenin ismi de Rahman olmuştur. Rahmet,merhamet, sevgi dolu bu kutsi isim, “dünyada istisnasız olarak tümyarattıklarına merhamet eden” anlamındadır.

Kâinatınyaratılışı, mahlûkatın çeşitli durumları anlatılırken Rahman ismine vurguyapılmaktadır. Özellikle “Gökleri, yeri ve ikisi arasındakileri altı güniçinde (altı evrede) yaratan, sonra da Arş’a istiva eden Rahmân’dır.” (Furkan,59) ayetinde Rahman isminin belirtilmesi manidardır. Rahmanın Arşa istivaetmesi Taha Suresinin 5. Ayetinde de ifade edilmiştir.

İstiva kavramı“oturmak, kurulmak” şeklinde tercüme edilmiş ise de, bu fiiller ancak kullaramahsus olduğundan, başka bir anlam kastedilmiş olması gerekir. Çünkü YüceAllah’ın benzersiz olduğunu, Ona denk ve benzer hiçbir şeyin bulunmadığını yineKur’an-ı kerim bildirmektedir. Bu nedenle istiva kavramı “hükümran oldu,yönetmeye koyuldu, egemen oldu” şeklinde yorumlanmıştır.

Ayet vehadislerden anladığımız kadarıyla Arş, kâinatın komuta merkezidir. Allah kâinatıaltı evrede yaratmış, Arşı ona merkez kılmış ve Arştan kâinatın tümünehükmetmektedir. “Rahman” ismini bu konumda zikrederek “Rahman Arş’a istivaetti” buyurması, kâinatın ilahi yönetiminde, işlemesinde ve her türlüişlemlerinde “Rahmaniyet” esas alınmıştır. Yani, kâinatta her şeye Allah’ınsınırsız ve ayırımsız merhameti yansımıştır. En küçüğünden en büyüğüne kadarher eserde “Rahman” ismi görünmektedir. Tabir caizse tüm kâinat Rahman ismiyleformatlanmıştır. Bu itibarla her şeyde genel ve ayırım olmayan bir merhametgörünmektedir.

Rahman ismiyalnız insanlara değil, hayvan ve bitkilerin de tümüne merhameti ulaştırır. Budünyadaki kanununu böyle koymuştur.

Güneşinaydınlatma ısı, enerji, renk gibi tüm özellikleri ondan faydalanmak isteyenherkese Müslüman, gayr-ı Müslim veya dinsiz ayırımı yapılmaksızın eşit ölçüdesunulmaktadır. Toprağın ekinleri yetiştirme özelliği yine herkese sunulan birmerhameti gösterir. Toprağı işletenin yaratıcıya yakınlığı veya uzaklığınabakılmaksızın eşit ölçüde merhamet sunulmaktadır. Çalışmak ve toprağıkurallarına göre işletmek ondan faydalanmak için yeterlidir. Havadan istifadede aynı şekildedir.Müslümanın ya da Allah düşmanının istifadesi aynıdır.Rahmete sebep olduğundan dolayı insanlarca “rahmet” olarak isimlendirilenyağmurlar da genel ve ayırımsız bir rahmet sunmaktadır. Bütün bunlar kâinatıyaratan ve işleten Allah’ın tüm eserlerine Rahman isminin yansıdığını gösterenörneklerdir.

Cansız, şuursuzbir şeyin şefkati olmayacağı açıktır. Buna göre, güneş, hangi şefkatlecanlılara enerji, ışık ve ısı veriyor? Bazı kavimlerin güneşe tapması,güneşteki bu şefkatten kaynaklanıyor. Güneşteki şefkati güneşin kendisindensanmışlardır. Toprak hangi şefkatle bizi besliyor? Bulutlar hangi şefkatletepemizde dolaşıp rahmeti yağdırıyor? Demek kâinata hükmeden Yüce Allah, Rahmansıfatıyla ayırım yapmaksızın merhamet ediyor. Cansız kütlelerde görülen şefkatO’nun Rahman isminden gelen yansımadan ibarettir.

Allah’ınmerhametini bildiren diğer ismi de “Rahîm”dir. Bu isim yalnızca kendisine imaneden müminlere yönelik merhameti ifade eder.Ahiretteki merhamet ve şefkat Rahîmisminin tecellisidir.Yalnız müminlere merhamet etmesi, “kâfirlere merhametetmeyeceği”anlamını da taşımaktadır. O halde kâfirlerin ve günahkârlarıncezalandırılması da “Rahîm” isminin gereğidir. Allah’ın dünyadahiçbir ayırımyapmaksızın herkese ve tüm canlılara merhamet etmesi, insanları Allah’ayöneltmek ve ahiretteki merhametini kazandırmak içindir. O halde “Rahmaniyet,Rahimiyet içindir” denilebilir.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.