KABİR ZİYARETİ İÇİN UZAĞA GİTMEK

    Muhterem Kardeşlerim… Haftanın her günü ziyaret yapılabilirse de, Pazartesi, Perşembe, Cuma veya Cumartesi günü ziyaret etmek daha efdaldir. Cuma günü ziyaretin, Cuma namazından sonra olması iyi olur. Cumartesi günü sünnet olan ziyaret güneş doğana kadardır. Perşembe günü ziyaret, öğleden önce veya sonra olabilir.   Bu hususta, din kitaplarımızdaki bilgiler şöyledir: Resulullah, Uhud şehitlerini ziyaret için, Medine’den Uhud’a gelmiştir. Bundan dolayı, Kabr-i saadeti ziyaret için, Medine’ye gitmek de, elbette ibadet olur. (M. Nasihat) Uzak kabirleri ziyaret, mendubdur. SeyyidAhmed-i Bedevi gibi Evliya zatlar, bunun için ziyaret edilmektedir. İmam-ı Gazali hazretleri, “Evliyanın Allahü Teala’ya yakınlıkları aynı değildir. Ziyaret eden, her birinden farklı faydalara kavuşur” buyurdu. (Redd-ül-muhtar) Uzak olan kabirleri de, ziyaret etmek için gitmek caizdir. Hele Salihleri, Velileri ziyaret için uzak yere gitmek sünnettir. (Mezahib-i Erbea) Diri iken ziyaret edilen âlimleri, vefatından sonra ziyaret etmek için, uzak memleketlere gitmek caizdir. (Hazanet-ür-rivayat, Hindiyye, Hazanet-ül-müftîn) “Büyük zatların kabrini ziyaret için uzak ülkelere gitmemek, başka bir işi için gidilince, ziyaret etmek iyi olur” da, denildi. (Cennet Yolu İlmihali)   Resulullah’ın ve Evliyanın kabirlerini ziyaret ederken, kabrin neresinde durmalı konusunda din kitaplarımızdaki bilgiler şöyledir: İmam-ı A’zam hazretleri buyuruyor ki: Abdullah ibni Ömer hazretlerinden bildirdiğine göre, Kabr-i saadeti ziyaret eden, Kıbleye arkasını, yüzünü kabre döner. Sonra, “Esselamüaleykeeyyühen-Nebiyyü ve rahmetullahi ve berekatüh” der. Kabr-i şerife dönmek ve kıbleyi arkaya almak sünnettir.(Müsned) Ziyarette, namazda olduğu gibi, sağ el sol elin üstüne konur. (Rükneddin Ebu Bekr Muhammed Kirmani) Resulullah, mübarek kabrinde diridir. Ziyaret edenleri tanır. Hayatta iken yanına gelen, mübarek yüzüne karşı dururdu. Kıble, arkasında kalırdı. Kabr-i şerifini ziyaret ederken de, elbet böyle olacaktır. Bir kimse, Mescid-i haramda, kıbleye karşı duran hocasının veya babasının yanına gelip bir şey söylese, elbet buna karşı durarak söyler. Kâbe, arkasında kalır. Resulullah’ın mübarek yüzüne karşı durmak, babaya, hocaya karşı durmaktan elbet daha gereklidir. Dört mezhebin âlimleri, ziyaret ederken Kabr-i şerife dönmek gerektiğini sözbirliği ile bildirdiler. (İmam-ı Sübki - Şifa-üs-sikam) Mescid-i şerife girdiğinde, kıbleyi arkaya almalı, yüzünü Hücre-i saadete karşı dönmelidir. Edep ve saygı ile, selam verip, salevat-ı şerife okumalıdır. (İmam-ı Malik) Ziyaret eden, Resulullah’ın mübarek başı bulunan köşeyi sol tarafına ve kıbleyi sağ tarafına alıp, köşeden iki metre kadar uzakta durmalıdır. Sonra kıble duvarını yavaş yavaş arkaya almalı, tam Kabr-i saadete dönünce, selam vermelidir. (İbniCemaa - Menasik) Kabir ziyaretinde, kabre karşı durularak kıble arkada bırakılır. Her kabir ziyaretinde, böyle yapılır. (Merakıl-felah) Kabir ziyaret ederken, kıbleyi arkada bırakıp, ölünün yüzüne karşı oturup selam vermek müstehabdır. Kabre el, yüz sürülmez, öpülmez. (İhya) Kıbleyi arkada bırakıp, ayak tarafında, ayakta durmak efdaldir. (Redd-ül-muhtar) Resulullah, Baki kabristanını ziyaret eder, mezar yanında ayakta dua ederdi. (M. Nasihat) Ayakta ziyaret etmek, oturarak ziyaretten efdaldir. (İbni Hacer-i Mekki) Kabrin ayak ucunda durmak iyidir. Baş tarafında durmak da caizdir. (S. Ebediyye)   Ölülere dua   Mezarlıktan geçerken ölülere dua etmek iyi olur. Kendimize de çok sevab olur. İki Hadis-i Şerif meali şöyledir: “Kabristana giren kimse, Yasin suresini okusa, o gün ölülerin azapları hafifler; ölülerin sayısı kadar, ona da sevab verilir.”[Etfâl-ülmüslimin] “11 ihlâs okuyup, sevabı ölülere gönderilirse, ölü sayısınca ona da sevab verilir.”[İ. Ahlakı]   Kabir ziyaretinde   Kabristana girince, ayakta, “Esselâmü aleyküm, yâ ehle dâr-il kavm-il müminîn! İnnâ inşâallahü an karîbin biküm lâhikûn” denir. Besmeleyle, 11 İhlâs ve bir Fatiha’dan sonra, “Allahümme rabbel-ecsâdil bâliyeh, vel-ızâmin nahire-tilletî harecet mineddünyâ ve hiye bike mü’minetün, edhıla leyhâ revhanmin indike ve selâmen minnî” duasını okumalı. Kabrin yanına gelince, kabrin kıble ve ayak tarafından yaklaşıp selam vermeli. Vaktimiz müsaitse, ayakta, çömelerek veya oturup, Bekara suresinin başını ve sonunu, Yasin-i şerif, Tebareke, Tekasür, İhlas ve Fatiha surelerini okuyup, ölüye hediye etmelidir.   Evliya kabrini öpmek   Ana babanın kabrini öpmek caiz olduğu gibi, Resulullah’ın kabr-i şerifini ve Evliya-yı kiramın kabirlerini öpmek de caizdir, fakat fitneye sebep olmadan yapmak gerektiği bildirilmiştir. Çünkü Vehhabi nöbetçiler görürse, şirk diye kamçı vururlar. Türkiye'de de Evliya kabri öpülürse, selefiye maskeli Vehhabilerin şirk saldırısına uğranır, dikkatli olmalıdır.   Kabir ziyareti   Kabir ziyaretini Pazartesi, Perşembe, Cuma ve Cumartesi günleri yapmak daha iyidir. Cuma günü ziyaretin, Cuma namazından sonra olması iyi olur. Cumartesi günü sünnet olan ziyaret güneş doğana kadardır. Perşembe günü ziyaret, öğleden önce veya sonra olabilir. Özellikle, Berat Gecesi gibi mübarek gecelerde de kabir ziyareti iyidir. Kıymetli zamanlarda, Zilhiccenin onunda, bayram günlerinde, Aşûre Günü'nde kabir ziyaret edilmesi daha uygundur. (Hindiyye) Geceleyin de kabir ziyareti yapılabilir.   Kabir ziyaretinde   “Kabir ziyaretine gidildiğinde, yedi kat elbise giymek veya avret yerine yedi kat bez koymak gerekir. Konmazsa ölüler avret yerini görür” deniyorsa da, böyle bir şeyin aslı yoktur. “Namaz kılarken de iç çamaşırı giymek lazımdır. Yoksa melekler avret yerine bakar” diyorlar. Bunun da aslı yoktur. Meleklere iftiradır.   Bebekleri kabre götürmek   Kabir ziyaretine giderken, bebekleri de götürmenin hiç mahzuru olmaz.   Kabirde uyumak   Kitaplarda, “Kabir üstünde uyumak mekruhtur” deniyor. (Mülteka, Dürer) Hanefîlere göre, mezar üstünde uyumak tenzihen mekruhtur. (El Fıkh-ü alelMezahib-i Erbaa) Kabir yanında uyumaya da mekruh diyenler olduğu için, kabirde uyumamalıdır.   Kabir ziyareti   Haftanın her günü ziyaret yapılabilirse de, Pazartesi, Perşembe, Cuma veya Cumartesi günü ziyaret etmek daha efdaldir. İmam-ı Nevevî hazretleri buyuruyor ki: Resulullah'ın ve sâlihlerin kabirlerini çok ziyaret etmek ve her ziyarette, kabir başında çok durmak sünnettir. (Ezkar)   İmam-ı Ahmed hazretleri buyuruyor ki: “Mezarlıktan geçerken İhlâs, iki Kul Euzü ve Fâtiha okunup, sevabı ölülere gönderilirse, hepsine ulaşır.”   Enes bin Mâlik hazretlerinin bildirdiği bir Hadis-i Şerif: “Âyet-el-kürsi okuyup, sevabı ölülere gönderilince, Allahü Teâlâ, bunu bütün ölülere ulaştırır.” [İslam Ahlakı]   Kabir ziyaretinde bir Fâtiha ile 11 İhlâs okunmalı. Yasin-i Şerif okumak da çok sevabdır. Üç Hadis-i Şerif: “Ölülerinize Yasin okuyun!” [İ. Ahmed] “Ana babasının veya birinin kabrini her Cuma günü ziyaret edip Yasin sûresini okuyanı, Allahü Teâlâ, Yasin’deki her harf miktarınca mağfiret eder.” [İ. Rafiî] “On bir İhlâs okuyup, sevabı ölülere gönderilirse, ölülerin sayısınca, okuyana da sevab verilir.” [Etfal-ülmüslimin] Mülk sûresi veya başka sûreler de okunabilir.   Allahü Teâlâ cümlemizi her halükarda dinini doğru kaynaklardan, Hadis-i Şeriflerden, İslam Alimlerinin kitaplarından öğrenen ve iman eden salih kullarından eylesin. (Amin)