CÖMERTLİĞİN FAZİLETİ

  Muhterem Kardeşlerim… Cömerdin az ibadeti, cimrinin çok ibadetinden üstün olduğu gibi, cömert cahil de, cimri Âlimden üstündür. Hadis-i Şeriflerde buyuruldu ki: “Allahü Teâlâ cömerdi, gece gündüz ibadet eden cimriden daha çok sever.” [Tirmizi] “Allah katında cömert bir cahil, cimri Âlimden daha üstündür. Çünkü cimrilik en ağır hastalıktır.” [Dare Kutni]   Cömerdin imanı kuvvetli, cimrinin imanı ise zayıftır. Hadis-i Şeriflerde buyuruldu ki: “Cömertlik iman sağlamlığından ileri gelir. İmanı sağlam olan Cehenneme girmez. Cimrilik, şekten, şüpheden meydana gelir. [İmanda] şüphesi olan da Cennete giremez.” [Deylemi] “Bir kulun kalbinde cimrilikle iman bir arada bulunamaz.” [Nesai] “Cömert, Allah’a, insanlara, Cennete yakın, Cehennemden uzaktır. Cimri ise bunun aksinedir.” [Tirmizi] “Cömert olun ki, Allahü Teâlâ da size cömertlik etsin! İyi bilin ki cimrilik küfürdendir, küfrün yeri de Cehennemdir.” [Deylemi]   Cömert, gayrimüslim bile olsa, Cehennemdeki azabı, diğer kâfirlerinki kadar şiddetli olmaz. Hadis-i Şerifte buyuruldu ki: “Cömert kâfir, Cehenneme girerken, Allahü Teâlâ, [Cehennemde vazifeli meleklerin en büyüğü olan] Malike, ‘Bunu, dünyadaki cömertliği nispetinde Cehennemin azabı hafif olan tarafına koy’ buyurur.” [Deylemi] Cömerdin kazancı, malı bereketli olur. Cömertliği nispetinde malı artar. Misafirin rızkı ile geldiği, kırk gün bereket bıraktığı, sadaka vermekle malın eksilmeyeceği Hadis-i Şeriflerde bildirilmiştir. Cömert olmaya çalışmalı, cimrilikten sakınmalıdır! Hadis-i Şerifte buyuruldu ki: “Aman cimrilikten son derece sakının! Sizden öncekileri cimrilik helak etmiştir.” [Müslim]   Cimrilikten kurtulup cömert olmak   Cimrilikten kurtulup cömert olmak için, cimriliğin dünya ve ahiretteki zararlarını cömertliğin de faydalarını iyi bilmek ve inanmak gerekir. Hadis-i Şeriflerde buyuruldu ki: “Allahü Teâlâ’nın evliyasının hepsi cömert ve güzel ahlaklıdır.” [Dare Kutni] “Ebdal denilen evliya, çok namaz kıldığı, çok oruç tuttuğu için değil, cömertlik ve halka nasihat etmeleri sebebiyle Cennete girer.” [Ebu Nuaym] “Cennet, cömertler yurdudur.” [Ebuşşeyh] “Cennette cömertler köşkü vardır.” [Taberani] “Rabbim, ‘İbrahim cömert olduğu için, dost edindim’ buyurdu.” [Taberani] “Cömert olan ve halktan az şikayet eden, bu ümmetin efendisidir.” [Taberani] “Cömert, Allah’a hüsnü zannı olduğu için cömerttir. Cimri de, Allah’a suizannı olduğu için cimridir.” [Ebuşşeyh] “Cömertlik, dalları dünyaya sarkmış bir Cennet ağacıdır. Kim bu ağacın bir dalına tutunursa, bu dal onu Cennete götürür. Cimrilik de, dalları dünyaya sarkan Cehennem ağacıdır. Bu dalın birine yapışan, Cehenneme gider.” [Beyheki] “Allahü Teâlâ, cömertlikle güzel huyu sever, cimrilikle kötü huyu sevmez.” [Berika] “Ben kefilim ki, cömert Cennete cimri Cehenneme girecektir.” [İsfehani] “Cömerdin yemeği ilaç, cimrininki hastalıktır.” [Dare Kutni] “Kendi ihtiyacı varken, başkasını tercih edenin günahları affolur.” [İ. Hibban] {Kur'an-ı Kerimde Eshab-ı Kiram, böyle övülüyor: “Kendileri zarurette iken, başkalarını kendilerine tercih ederler.” [Haşr 9]} “Cömert olursanız, Allahü Teâlâ da size, cömertçe ihsanda bulunur.” [Deylemi] “Yukarıdaki el, aşağıdakinden, veren el, alan elden üstündür.” [İ.Huzeyme] [Not: “Cimri, Cennete girmez”, “Cimrilik küfürdür” gibi Hadis-i Şerifleri açıklaması ile birlikte okumalıdır. Açıklamasız okunursa yanlış anlamaya sebep olur. Cimrilik her ne kadar kötü ahlaktan ise de, imansızlık değildir. “Cimri, günahının cezasını çekmedikçe Cennete giremez” demektir. Hatta sevabı günahından çok gelirse, Cehenneme girmeden de Cennete gider. Affa ve şefaate uğrayarak da Cennete gidebilir. “Cömert Cennete yakındır” Hadis-i Şerifi de böyledir. Yani cömerdin imanı yoksa ebedi olarak Cehennemde kalır. İmanı varsa, sevapları fazla ise Cennete gider. Ehl-i Sünnete göre, iyilik eden muhakkak Cennete, kötülük eden muhakkak Cehenneme gider diye bir şey yoktur. Bir müminin günahı sevabından çok ise, affa ve şefaate de uğramamışsa, günahının cezasını çektikten sonra Cennete gider. İmanı olmayan kimsenin ise, ne yaparsa yapsın, hiçbir iyiliği onu Cehennemden kurtaramaz. (İslam Ahlakı)]   Cömertlik için ne dediler?   Cömertlik, hiçbir karşılık beklemeden ihsanda, bağışta bulunmak demektir. Teşekkür edilmeyi, övülmeyi istemek de cömertliğe yakışmaz. Kerem sahibi bir cömerde sorarlar: - Muhtaçlara çok ihsanda bulunuyorsun. Acaba onlar sana minnettarlık hissi içinde bulunuyorlar mı? - Hiçbiri bana minnettar kalmaz. Yani onlara o hissi verecek şekilde hareket etmem. Bir şey verirken kendimi aşçının elindeki kepçe gibi kabul ederim. Kepçenin övünmeye, minnete sebep olmaya hakkı yoktur.   Bir zat da buyurdu ki: "Servetiyle ülkeler satın aldığı halde yapacağı ikram ile gönülleri satın almayan adama şaşarım." Bir bedeviye “Efendiniz kim?” derler. O da, “Kötü sözlerimize dayanan, isteyene veren, cahilliklerimize göz yuman” der. Hazreti Hüseyin’in oğlu Ali: "Ben isteyene vermem" diyen cömert sayılmaz. Hakiki cömert, Allah’a itaat eden kullarına Allah hakkını ödeyen, bunun karşılığında teşekkür beklemeyen ve bunu yalnız Allah için yapan kimsedir, demiştir.   Mala bağlanmak   Hasan-ı Basri hazretlerine sorarlar: - Cömertlik nedir? - Allah rızası uğrunda servetini sarfetmektir. - Mala nasıl bağlanmalı? [Yani malı korumak için ne yapmalı?] - Onu Allah yolunda dağıtarak... - İsraf nedir? - Mal ve makam sevgisi yolunda infaktır.   Cimrilik ve cömertliğin ölçüsü insandan insana değişir. Mesela bazı şeyler, fakir için normal karşılanırken zengin için ayıplanır. Yabancılar normal karşılarken aile efradı onu ayıplar. Gençlere normal olan bir husus, ihtiyar için hoş görülmez. Erkekler yaparsa kötü, fakat kadınlar yaparsa önem verilmez.   Kasaptan, bakkaldan aldığı şey, az noksan diye geri götürüp veren cimridir. Bir şey yer iken, pencereden evine gelen birini görüp, hemen yediğini saklayan, cimridir.   Dünyalık ele geçirmek veya nefsin kötü arzularına kavuşmak için vermek de cömertlik sayılmaz. Hiçbir karşılık beklemeden dünyalık vermek malda cömertliktir. Dinde cömertlik ise, yine hiçbir karşılık beklemeden Allah yolunda, yalnız Allah sevgisi için canını vermektir.   Mal, insanoğluna bir fayda için verilmiştir. O malı saklayıp faydalı bir işte kullanmamak cimrilik olur. Faydalı işler, dinin ve mürüvvetin verilmesini iyi gördüğü şeylerdir. Mürüvvet, faydalı olmak, iyilik yapmak, arzusudur. İnsanlık yiğitlik demektir.   Karşılık beklemek   Cömertlik, hiçbir karşılık beklemeden vermektir. Muhtaçları gözetmeden vermektir. Muhtaçları gözetmek, istemeden vermek ve verdiğini azımsamak cömertliktir. Zaman icabı, ileride bir sıkıntıya düşmemek için malı, parayı saklamak, avam için cimrilik sayılmazsa da, ilim ehli salih kimseler için cimriliktir. Dinin ve mürüvvetin icaplarını yerine getiren cimrilikten kurtulursa da cömert sayılmaz. Övülmek veya teşekkür beklemek için veren de cömert sayılmaz. “Biz şunu verelim, o da bana bir şey verebilir, vermezsem ayıp olur, yoksa cimri derler” gibi düşüncelerle veren de cömert değildir.   Büyükler buyuruyor ki: “Cömert verene değil, verdiğine sevinene denir.” Cömertliğin üstün mertebesi olduğu gibi, cimriliğin de aşırı derecesi vardır. Bu da kendine gerekmeyen şeyi vermemektir. Canının istediği şeyleri almaya gücü yeterken param gidecek diye almaz. Hatta hastalansa, bedava ilaç alma yollarını arar. Bunu da bulamazsa tedavi olmaktan vazgeçer.   Allahü Teâlâ cümlemizi Kendisine layık Kul, Habibine layık Ümmet eylesin. (Amin)