KADININ TESKİN EDİCİLİĞİ-1

Kur’an-ı Kerim, ahiret saadetine yönelikdinin kurallarını ihtiva eden ilahî bir kitap olduğu gibi, insanların dünyasaadetini temin eden bilgi ve kurallar da içermektedir. Bunlardan biri de ailehuzurunu sağlayan bilgilere de yer vermesidir. Örneğin şu ayetin mealiniinceleyelim: “Sükûna ermeniziçin size kendinizden zevceler yaratması ve aranıza sevgi ve merhamet koymasıonun ayetlerindendir(kudretinin delillerindendir). Şüphesiz ki bunda düşünentoplumlar için ibretler vardır.” (Rum Suresi 21. Ayet.) Ayetteki “Sükûna ermeniz için sizekendinizden zevceler yaratması” ifadesi, kadının önemli birözelliği olan “teskin ediciliğine” dikkat çekmektedir. Teskin etmek ise,tedirginlik, telaş endişe gibi iç duyguların etkisiyle oluşan ve zarar vericidavranışların oluşmasına yol açan hareketliliği durdurmak, bu tür eylemlere yolaçan duyguları dindirmek demektir. “sakinleştirme” şeklinde de ifade edilen bukavram, içteki fırtınaları dindirme, huzur ve mutluluğa erdirme anlamını daifade etmektedir. “sizin sükûna ermeniz” şeklinde çevirdiğimiz orijinal lafız“liteskunû ileyha” cümlesinde çoğul erkek zamirinin kullanılması, hitabınerkeklere yönelik olduğu; kadına ait “hâ” zamiriyle de sükûna erdirenin kadınolduğu anlaşılmaktadır. Her konuştuğu vahiy olan (Necm, 3-4) ve sürekliAllah’ın gözetiminde bulunan (Tur, 48) Peygamberimizi dahi sıkıntılızamanlarında sıkıntısını gideren ve kendisini teskin edenlerin hanımlarıolduğunun birçok örnekleri vardır. İlk vahiy geldiğinde O’nu teskin eden,tedirginliğini gidererek rahatlatan ve kendisine her türlü desteği veren, Haticetü’l-Kübra(R.Anha) annemizdi. Yine teskin edici örneklerinden biri de ÜmmüSeleme annemizdir. Hudeybiye anlaşması zamanında Peygamber ASVanlaşmanın yazımı ve imzalanması işlemi tamamlandıktan sonra sa­ha­belere,“Artık kalkınız, kurbanlarınızı kesip sonra başlarınızı traş ediniz!” di­yeseslendi. Ancak Re­sû­lul­lah’a (ASV) sonsuzhürmet ve muhabbetlerine rağ­men saha­belerin hiçbirinde bu emir karşısında birhareket görülmedi. Peygamber Efen­dimiz, emrini ikinci kere tekrarlamak zorundakaldı: “Kalkınız, kurbanlarınızı kesip, sonra başlarınızı traş ediniz!” Fakatsahabeler, sanki bu emri duymamış gibi davranıyorlar, kurban kesme ve ihramdançıkış işareti olan traş olma işine başlamıyorlar­dı. Resulullah ASV emrini üçüncü keretekrarladı. Yine sahabelerden bu konuda harekete geçen olmadı. Bu durumPeygamber (ASV)’ı üzmüştü. Kalkıp Ümmü Seleme annemizin ya­nına gitti, ashabınkendisini dinlemediklerinden dert yandı. Ümmü Seleme, şöyle diyerek tesellietti: “Ey Allah’ın Peygamberi, onlarıbırak, şimdi dışarı çık; sonra, ta kur­banlık develerini kesinceye ve berberiniçağırtıp o seni traş edinceye kadar as­haptan hiçbirisine bir kelime bilesöyleme. Çünkü sen kurbanını kesecek ve traş olacak olursan halk da öyleyapar!” Bunun üzerine, Peygamberimiz ASV UmmuSelem’nin tavsiyesine uyarak dışarı çıkmış, hiç kimseyle görüşme­den ve hiçkimseye bir şey söylemeden, ihramını sağ koltuğu altından çıkarıp sol omuzunaatmış ve kurbanlık develerini kesmiş sonra da berberi Huzaalı Hırâş b. Ümey­ye’yiçağırıp traş olmuştu. Sahabeler de derhal kurbanlıkdevelerini kesmeye ve traş olmaya başlamışlardır. (Ahmed bin Hanbel, Müsned, c. 4, s. 325- 326) Bilindiği gibi erkekler, ailesinin geçim vegüvenliğini sağlamakla yükümlü kılınmışlardır. Bunun için gerekli donanımverilmiştir. Erkeklerin güç, cesaret,gibi yetenekleri bulunduğu gibi, tedbir için duygusallıktan ziyade aklimelekeleri daha yoğun ve ön plandadır. Kadına oranla erkekte şefkatkısıtlanmıştır. “Erkekte akıl ve güçşefkatten daha fazladır; kadında ise şefkat akıldan daha güçlüdür”denilebilir. Kur’an-ı Kerim, “Erkeklerkadınlar üzerine koruyup gözeticidirler” (Nisa, 34.) ayetiyle erkeklerin buyönüne dikkat çekmektedir. Erkelerin meslekleri, ailesini geçindirmekoruyup kollama görevleri nedeniyle bu özellikleri çeşitli olumsuzlukları daberaberinde getirmektedir. Günümüz tabiriyle, stres, endişe, telaş,tedirginlik, kıskançlık gibi haller kaçınılmaz olup birtakım huzursuzluklara, aklıişlevsiz hale getiren sefahete yol açmaktadır. Bazen bu duyguların yoğunbaskısı aklı devre dışı bırakarak “cinnet” tabir edilen bir hale dönüşebilmektehatta cinayetlere bile sebep olmaktadır. İnşallah gelecek yazımızda bu konuya devamedeceğiz.