Modern aşk ile geleneksel aşkarasındaki ayrımı ve farkı konu edinen filmlerden bir Eşkıya’dır. Toplumdakideğişim sadece şekilsel olmamaktadır. Değişim zihinsel ve duygusal olarak dakarşımıza çıkmaktadır. Buna kuşak farkı denilse de kültürel değişim yaşamınbütününe yansımaktadır. Bunlardan en önemli olanı da ilişkilerdeki değişimdir.Zihniyet değişince aşktan beklentiler ve ilişkilerdeki tutumlardadeğişmektedir. Bunu romanlarda daha çok görme imkânı varken, filmlerde pekgündeme gelmemektir. Sinema genelde içinde bulunduğu dönemi istediği gibiyansıtmayı tercih etmektedir. Sinema var olana ayna tutarken süreci göz önündetutmaz. Ayrıca sinema aynayı genelde bir parçaya çevirir. Diğer parçalarıgörmemizi istemez. Sanki görünen parça bütünün kendisiymiş gibi bir algı verir.

Sinema her ne kadar doğrudandün ile bugünü bir arada vermese de nadir olsa da bazı filmler karakterlerigeçmişten günümüze taşıyınca aradaki farklara ister istemez değinmek zorundakalıyor. İşte dünden aldığı bir karakteri bugüne taşıyan Eşkıya filmi de isteristemez geçmişle bugünü bir arada vermek zorunda kalıyor. Ve dünden bugünetaşıdığı konulardan biri de aşktır. Eskilerin aşkı ile zamanın aşklarınadeğinen film sosyal bir analiz yapma imkânı veriyor. Tabii sosyolojik nedenlersorgulanmıyor ama söylem ve yaşam biçimi bize birçok şeyi görme imkânı veriyor.

Geleneksel aşkı: Baran veBerfo’nun Keje duyduğu aşk; Modern aşkı ise Cumali ve Sedat’ın Emel’e duyduğuaşkı temsil etmektedirler. Burada hikâye kısmına değinmeyeceğiz.

Baran aradan uzun yıllargeçmesine rağmen Keje’yi unutamaz. Baran’ı bütün olumsuzluklara rağmen hayatatutan aşkıdır. Baran aşkı için hayatta kalma mücadelesi vermiştir. KejeBaran’ın yaşam kaynağıdır, yaşama tutunma nedenidir. Bu sevgi öyleiçselleşmiştir ki Baran yıllarca kadınsız kalsa da İstanbul’a geldikten sonrahayat kadının teklifini geri çevirecek kadar sevdiğine bağlı ve sadakat göstermektedir.Baran’ın gözünde kadının bedeni değerlidir. Sevdiğine sunmalıdır. Bedeninierkeklere malzeme etmemelidir. Baran’ın sevgisi cinselliğin üstündedir. Sevgicinsellik değildir; cinsellikte sevgi değildir. Sevgi burada ruhtur…

Keje içinde sevgi Baran’ınyaşadığından farklı değildir. Zorla alınsa da kendini Berfo’ya teslim etmediğigibi, konuşmama yemini etmiştir. Keje de sevdiğine sadakat ile bağlı kalmıştır.Yukarda Baran için söylediklerimiz Keje için de geçerlidir. Keje dişiliğiniyani bedenini kullanmamıştır. Onurlu bir kişilik sergilemiştir. Kadının bircinsellik malzemesi olmadığını göstermiştir. Keje kadının ruhunu temsiletmiştir. Bir kadının sevgisinin resmini çizmiştir.

Berfo her ne kadar aşkı için enyakın arkadaşına ihanet etse de Keje’nin onurlu duruşuna saygı duymuştur.Sabırla bir gün Keje’nin kendisini seveceğini, beklemesini bilmiştir.Cinselliğine yenilmemiş ve Keje’yi cinsel bir sömürü aracı halinegetirmemiştir. Berfo’da sevgisini içine gömmüştür. Evet, Keje’yi tutmuştur amakadınlık onuruna saygı duymasını da bilmiştir.

Modern düşünce her ne kadargeleneksel kadın bakışını eleştirse de görüldüğü gibi kadın bedeniyle değilruhuyla vardır. Onuruyla, kişiliğiyle, ahlakıyla, sadakat ile vardır.Beğenilmeyen geleneksel aşkta kadının cinselliğini sömürme, kadını sadece birhaz malzemesine dönüştürme ve kadının cinselliğinden faydalanıp bir kenara atmadiye bir şey söz konusu değildir. Erkekler aşk adı altında kadının cinselliğipeşinde koşmuyor; aşk, sevgi adı altında kadından kadına koşmuyorlar. Aşkınsadece bir kişiye ait olduğunu bütün benlikleriyle farkına varmışlardır.

Modern aşk anlayışındakicepheye baktığımızda Emel hapishanedeki Sedat’a âşıktır. Sevdiği adamıhapishaneden çıkarmak için bedenini yani cinselliğini kullanır. Cumali’yi sevmediğihalde seviyormuş gibi roller içine girer, sürekli bedeniyle adamı kendinebağlama yoluna gider. İstediğini elde etmek adına Cumali ile beraber olmayınormal karşılar. Kendince Cumali’yi cinsellikle ödüllendirir. Emel’in kadınlıkonuru yoktur. Kişiliği bedensel hazlarla doludur. Ahlak anlayışı ve erkeğinebağlı olmak derdi yoktur. Sedat’ı sevdiğini söylemektedir ama arzulu birşekilde de Cumali ile de beraber olur. Emel’in anlayışında sevmediği erkekle decinsellik adına beraber olabilir. Cumali’de de farklı bir aşk anlayışı yoktur.Onun gözünde de kadın cinselliği sembolize etmektedir. Her fırsatta Emel’i eldeetmek için uğraşır. Çünkü sevgi cinsel tatminliktir. Yani sevgi eşittircinselliktir. Başka bir beklenti yoktur. Arzuların tatmin ediş için kadınpeşinde koşuşturma vardır.

Sedat’ta sırf hapishanedençıkmak adına sözde sevdiği kadının cinselliğini kullanarak başka erkeğikandırması normal karşılar. Kadının sadece kendine ait anlayışı yoktur. Kadınısahiplenme ve kadını kişiliğiyle görme yoktur. Aslında kadının kimliği cinselözgürlük üzerine kurulu olarak görülür. Sedat kendi özgürlüğü adına sevdiğikadının başka erkeklerle olmasına göz yumacak kadar modern bir cinsellikanlayışına sahiptir. Burada kadında bedenini kullanarak çıkarlarını korumayaçalışıyor. Erkekte buna göz yummuyor.

Cumali sözde sevdiği kadınınihanetini gözünü kırpmadan öldürür. Cumali aşktan çok ihanete ve kandırıldığınayanar. Cinsellik gözünü körelttiği için gözünün önünde dönen oyunları görmez.

Ayrıca mahalledeki diğer gençerkek ve kızların birbiriyle olan iletişim biçimleri de cinsellik fazlasıylakokmaktadır. İki tarafta birbirini cinselliklerini tatmin etme aracı olarakgörmektedirler. Ortada var olan sevgi cinselliğe giden kısa yoldur. Başka birdeyişle cinselliği meşrulaştırmadır…

Görüldüğü gibi ortada ikifarklı kuşak ve iki farklı aşk anlayışı vardır. Bu görüntü toplumdakideğerlerin nasıl değiştiği erkeklerin kadına, kadınlarına erkeklere artık neylenasıl baktıklarını da göstermektedir. Şehrin ya da kentleşmenin sevgiyi nasılyozlaştırdığını, sevgi adı altında farklı niyetlerin gizliliğini ortayaçıkarmaktadır.

Eşkıya dünden bugüne aşk vekadın erkek ilişkilerin ne kadar değiştiğinin algısını sunma adına iyi birörnektir.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner8

banner6