UA-89691712-1

Arapçada iki, Türkçedeüç harf, hat ustalarının belkide en çok yazdığı kelimelerden,  Neyzen’in boynunda asılı levha, edep yahudenilerek edeple girilen tekkelerin çıkış kapısında ki uyarı; HİÇ. “Hiç” yoklukmudur, değil elbette,  hep olmak için hiçolmak… Varda yok olmak. Zira var nedir ki, varlığımız bir tek varıntezahürüdür. Yaratıcının büyüklüğü karşısında haddimizi bilmektir hiçlik… Hiçlikmertebesi, büyüklüğün karşısında küçüklüğünü bilmektir. Mutlak varın karşısındayok olmak…Yoklukta var olmak.. Hiçlikte hep olmak.. Sukutta ses olmak…Ayrılıkta vuslata ulaşmak...

Ne diyordu Fuzuli; “Hâsılımyok ser-i kûyunda belâdan gayrı/Garâzım yok reh-i aşkında fenâdan gayrı.” (Dünyadabeladan gayrı hâsılımız yok madem aşkın yolunda yok olupgitmekten başka bir hedefim yok.) Herşey benim, benden başka hiçbir şey yok diyen Allah karşısında insan kalu beladiyerek hiçliğinin farkında olduğunu beyan etmiştir. Aşkın olanda yok olmaya dair söz vermiştir…

Nasreddin Hoca’ya sormuşlar: “Kimsin? ”“Hiç” demişHoca “hiç kimseyim.”Dudak büküp önemsemediklerini görünce sormuş: “Sen kimsin?”“Mutasarrıf” demiş adam kabara kabara.
“Sonra ne olacaksın? ” diye sormuş Nasreddin Hoca.“Herhalde vali olurum” diyecevaplamış adam...“Daha sonra? ..” diye üstelemiş Hoca.“Vezir” demiş adam.“Dahadaha sonra neolacaksın? ”“Bir ihtimal sadrazam olabilirim.”“Peki ondan sonra?”Artık makam kalmadığı için adam boynunu büküp son makamını söylemiş:“Hiç.”“Daha niye kabarıyorsun be adam ben şimdiden senin yıllar sonra gelebileceğinmakamdayım: ‘hiçlik makamı’ında! ”İnsanın ulaşabildiği en yüksek makamdırhiçlik makamı.

Evet her şey hiçevarıyor. Hayat, elde etmek istediklerimizle, hedeflerimizle sonuçta ortadahiçin dışında bir şey kalmıyor. Nedir hiçlik; Sartre varlığın hiçlik olduğunusöylüyor, Tolstoy Hiçlik makamı asillerin makamıdır diyor. Bir de Mevlana var ;“bizim varlığımız da yokluktur.” Diyor. ve devam ediyor “Kendini hiçe saymazsanhiçlikten kurtulamazsın. Bu dünyada herkes bir şey olmaya çalışırken, sen HİÇol. Menzilin yokluk olsun. İnsanın çömlekten farkı olmamalı. Nasıl ki çömleğiayakta tutan dışındaki biçim değil, içindeki boşluk ise, insanı ayakta tutandabenlik zannı değil HİÇ’lik bilincidir” Son olarak Sadık Yalsızuçanlar’ıdinleyelim; kendini hiç edersen hep olursun. Bir damlaysan,kendini, varlığını görmek, bulmak istiyorsan denize düş ki, hepe kavuşasın.Kendini kaybetkivar olasın, hep olasın.”

Nereyevarmak istiyoruz?  Hiç olmak yoklukmudur?Yada nihilist felsefede olduğu gibi herşeyin, bütün gerçeklerin, bütüninançlarıninkârı, yaşanılan boşluk ve anlamsızlık hali ile bizim bahsettiğimizhiç olmak aynı noktaya mı varıyor? Burada hat ustalarına soracağız, hattatlariçin niçin “Hiç” en önemli ser levhalardan biridir; iç yolculuğunda hiç olaninsanın macerasını anlatır H/İÇ. İnsan ‘hiç’i yazınca kendini buluyor, buyazının içinde esasında hiç olmak, yok olmak değil, belki acizliğini fark edip bellibir yere sığınmak. Kendini hiç edersen hep olursun. Yani kişinin yaşamı vedünyadaki çok sayıda (kesret) varlığın yok olacağını bilmesi, inanması ve bunubir hal olarak yaşaması ve neticesinde bu çokluğu terk edip bir (Vahdet) olanAllah'a ulaşması halidir.Var olmak için yok olmak. Elbette bahsettiğimiz durum;nihilist felsefenin ortaya koyduğu mutlak anlamda yokluk ve hiçlik anlayışı ilehayatı kendine kapatmak değil. Anlamsızlığın boşluğunda kaybolmak değil. Ziraezeli ve ebedi vacibü'l vücud olan Allah, mutlak yokluk kavramına müsaadeetmez. Mesele;aczını bilmekte, fakrını bilmekte, hiçliğini farkedip haddinibilmekte. Hiçte hepi bulabilmekte. Hiçliktenkurtulabilmek için “H/İÇ”e ulaşabilmekte

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.