UA-89691712-1


Urfa’nın kutsalları bitmez.Örneğin taşı toprağı kutsaldır. Ondadır ki sürekli arsalara ve betonlaşmayayatırım yapılmaktadır…

KutsalBalık

Urfa’nın en kutsalıbalıklarıdır. Balıklara el sürülmez, dokunulmazlardır. Seyredilir, fotoğrafıçekilir. Yenilmezdir. Temizliği yapılır, yemi verilir. Tapınılmaz ama geziziyaretleri tapınak ziyareti havasında yapılır.

Sembolik bir anlamıkalmamıştır. Kulaktan dolma bilinen Hz. İbrahim hikâyesidir. Urfalılar dahiBalıklıgölün mazisini bilmez. Araştırılma gereği duyulmaz, her kutsalınbilinme, öğrenmeye ihtiyaç duyulmaması gibidir…

Artık sıcaklarda serinlemek,gezilecek çok seçenek olmamasının nedeniyle gezmek ve fotoğraf çekmek dışındabir anlamı yok.

KutsalOda

Bir de Balıklıgöl ilekutsallığı tartışılmayan ama sadece zihinlerde şimdilik kutsallık kazanmışmisafir odaları vardır. Dini bir boyutu olmağı için sadece zihinlerde kutsallıkkazanmış bir egonun sembolüdür misafir odaları. Adı üzerinde misafir ağırlamaodası. Adı masum ve bir gerekliliği ifade etmektedir. Gelin görün kimisafirlerin ağırlama odası, misafir ağırlama odasından çok dokunulmazlığı olanbir mekâna dönüşmüştür.

Ayda yılda birçok misafirin o damecburiyetten kapılarını açan misafir odası bütün yıl boyunca evin hanımıtarafından koruma altındadır. Kimse odaya giremez. Kapısı dahi açılamaz. Camıda tozdan dolayı kapalıdır. Her an misafir gelebilir diye de her haftatemizliği yapılır. Olur ki ani misafir gelebilir. Tabi ev hanımı da bir artıkani misafir devrinin kapandığını ama kutsala olan temizlik görevini yapmasa içirahat edemez. Akşam uyuyamaz hatta evde kavga nedeni bile olabilir.

Misafir odasında gelenmisafirler ağırlanmaz. Misafirler oturma odasında ve artık misafir odasıbüyüklüğünde yapılan mutfaklarda misafir ağırlanır. Misafir odası gariban veyetim kalır yıl boyunca. Belki mahremiyet gereği kadın erkek ayrı oturulurdüşüncesi vardır. Birincisi eskisi kadar ayrı oturmalar kalktı. Kalkmayanlardaise kadınlar mutfakta, erkekler oturma odasındadır. Yani misafir odasınınkapısı yine kilitlidir. Garibim oda misafiri bekleye durur. Kim bilir belki birgün bakan falan gelir diye, bekletiliyordur.

Misafir odası süs odasıgibidir. Ortalama en az elli bin bir maliyetlerle döşenmiştir. Misafir odasıözel olduğu için havalı ve gösterişli olmalıdır. Geleni ezmelidir. Gelene karşıego tatmini yapabilmelidir. Gelen de ne güzel, ne pahalı, ne şık gibiiltifatlar etmelidir misafir odasına. Sonra sosyal medyada da havamızı atmakiçin bol bol fotoğraflar atılır. Hatta fotoğraflar için, (yanlış anlamayınoturmak için değil) geçici olarak misafir odasının kapıları açılır.Fotoğraflardan sonra itina ile kapı tekrar kapatılır.

Evin babası ve çocuklar misafirodasını kirletebilirler diye içeri alınmazlar. Hatta yakın tanıdıklar bilemisafir odasından uzak tutulur. Oturma odası ve mutfak ne güne duruyor. Misafirodası hani her evde kutsal bir oda olması için dairler en az 4+1 yapılırUrfa’da. Misafir odası yoksa o daire alınmak istemez. Çünkü olur ki misafirgelir diye, bir köşe hazır beklemelidir.

Sahi artık kimsenin kimseyi evemisafir almak istemediği bir dönemde de kutsal oda hala bir gerekliliktir.Dedik ya zihinlere yerleşen ve farkında olmadan kutsallaşan bir anlayış kültüreyerleşmiştir.

Kutsal oda zenginliğin birsembolü gibi görünebilir ama değildir. Bu bir kültürdür hem de kadınlarınısrarla talep ettiği, olması için elli takla attığı bir konudur. Bu zihniyetzengininden orta sınıfa kadar yerleşmiştir. Fakirlerde izleri vardır amaimkânları yoktur. Gün gelir imkânları olduğunda 4+1 arayışı içine girerler.

Kutsal balıkları bile gölgedebırakan kutsal oda maalesef sessizce bir mabette dönüşmüştür. Tıpkı balıklargibi dokunulmazdır, temizliği yapılır, fotoğrafı çekilir, seyir edilir vb.hangisi daha kutsal hangisi, daha rahatsız edicidir, karar okuyucuya kalmıştır.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.