İslamuleması ve bilhassa Ehl-i Sünnet alimleri Kuran-ı Kerim’in metninin nüzuldöneminden itibaren mütevatir nakille tek harfi bile değişmeksizin çağdan çağaintikal ettiği hususunda icma etmişlerdir. Sadece alimler değilbütün Müslümanlar için buicmakopmaz ve sarsılmaz bir inanç ilkesidir. Bunun en bedihi delili Hicr Suresi 9.Ayetinde geçen şu ilahi beyandır: “ Gerçekşu ki zikri (Kur’an) biz indirdik ve Onu koruyacak olan da biziz.” MuhammedEsed bu açık gerçeği şu cümlelerle dile getirir:
“Öncedenhaber verilmiş olan bu olgu, Kur’an metninin, Hz. Peygamber (as) tarafındantebliğedildiği miladi yedinci yüzyıldan beri her türlü tahrifattan, ilave vekısaltmalardan uzak kalmış olması gerçeğiyle hiçbir kuşkuya yer bırakmayacak biçimdekuvvetle doğrulanmıştır; hangi türden olursa olsun bu kadar uzun bir sürebenzer biçimde korunan başka bir kitap örneği yoktur. Belirli bazı kelimelerleilgili olarak ilk dönemlerden intikal eden ve klasik müfessirler tarafından yerigeldikçe zaman zaman işaret edilen okuma (kıraat) değişikleri, fonetik işaretveya seslendirme farklılıklarından öteye gitmemekte ve kural olarak ilgilibölümün anlamında herhangi bir değişikliğe yol açmamaktadır.”(Kuran Mesajı,İşaret y. s.515)
Farkındalık değil körlük.
Elimdebirkaç gündür istemeyerek de olsa okumaya gayret ettiğim Mustafa Öztürk ve HadiyeÜnsal çift imzalı “Kuran Tarihi” isimli bir kitap var. Atılan twetlere,paylaşılan mesajlara bakınca eserin büyük bir arzuyla reklamının yapıldığı vebazılarınca kar keyfi tadında okunduğuna şahit oluyorsunuz. Daha eserin önsözübitmeden hayal kırıklığına uğruyorum. Şöyle diyor iki sayfadan ibaret olanönsüzün ikinci sayfasında saygıdeğer müellif:
“…Enbaşından itiraf etmeliyiz ki bu çalışma Kuran tarihindeki tüm boşluklarıdoldurmak ve birçok karanlık noktayı tek tek aydınlatmak gibi büyük bir iddiataşımamaktadır. Çünkü kaynaklardan tedarik edebildiğimiz bilgi malzemesi böylebir tarih yazımına imkan tanımamaktadır. Aslında bu çalışma özellikle müslümanaraştırmacılara ait eserlerde hemen hemen aynıyla tekrarlanan, çoğunlukla daözgünlük değeri taşımayan görüş ve değerlendirmelerle bezeli Kur’an tarihinin resmi İnkılap tarihindenpek farklı olmamasından konuyla ilgili meşhur rivayetlerden, hakim görüş vegenel kabullere kadar birçok meselenin kritik edilmesi gerektiği hususundafarkındalık oluşturmayı amaçlamaktadır.(Mustafa ÖZTÜRK, Kur’an Tarihi, AnkaraOkulu y. s. 8)
Yazarındürüstlüğünü peşinen kutlamak gerekiyor. Eserinin özgün olmadığını, sade birtekrardan ibaret olduğunu en azından açıkça itiraf ediyor çünkü. Ancak “Kur’antarihinin resmi İnkılap tarihinden pek farklı olmaması” gibi bir ifade hemdürüstçe değil hem vakıaya mutabık değil. Zira resmi İnkılap tarihimizin hanginiyetlerle, masa başında nasıl ulu ortakaleme alındığı erbabının malumu. Kur’an’ınmevsukiyetinibilimsel yöntemlerle ispat sadedindemüslümanalimlerce yapılanyüzlerce değerli çalışma için bu nahoş ifadeyi kullanmak bir kelimeylenezaketsizliktir.Yazarın oluşturmak istediği “farkındalık” böyle bir şey iseeğer, bunun adı farkındalık değil, en azından biz müslümanlar açısından körlüktür.Devam ediyoruz okumaya:
Doğmatik kabuller ve Kuran tarihi
“…Kur’an’ınmetinleşme tarihi özellikle Sünni gelenekte bir bakıma “yasak bölge” ilanedilmiş ve bölgenin etrafı doğmatik kabullerle çevrilmiştir. Üstelik bu alanda sadraşifa denebilecek bir eser henüz telif edilebilmiş değildir. Klasikkaynaklardaki bilgilerin problemli olmasından dolayı vahyin metinleşmesürecindeki karanlık noktaları aydınlatacak bir eser telifinin bugünden sonrada zayıf bir ihtimal olduğu söylenebilir…” (s.12)
Kur’antarihi, Ehl-i Sünnet ve “yasak bölge”. Ehl-i Sünnet alimleri tarafından kalemealınmış yüzlerce değerli eser bunun peşin bir hüküm olduğunu kanıtlamaya yeterde artar. Ama neden bunu söylüyoruz ki yazarımız bugüne kadar “bu alanda sadraşifa denebilecek bir eser henüz telif edilebilmiş değil” diyor. “Doğmatik kabuller” ifadesiyle kastettiğişayet Hicr suresi 9. Ayet-i kerimesi ise bu bütün müslümanların samimi inancınayöneltilmiş çirkin bir ithamdır. Merak ediyoruz, mademki konuyla alakalırivayet malzemesi yetersiz ve birbiriyle çelişik kendilerinin Kuran’ınmevsukiyeti konusundaki delili ne acaba? Bunun yanıtıaşağıda değineceğimizüzere -yazarın düşünce dünyası dikkate alınınca- kupkuru bir fideizm (imancılık) dışında bir şeydeğil. Yani kendilerinin de bu konudaki yaklaşımı “doğmatikkabuller”in ötesinegeçmiyor. Hem bütün müslümanların Kur’an’ın mevsukiyetine olan sarsılmazitikadı ve itimadı salt duygusal bir inançtan ibaret olmayıp bu inancınardından gelen ve onu besleyerek müsellem bir kaziye haline getiren muazzamilmi birikim ve literatürdür. Geçiyoruz.
Oryantalistler ve çaresizlik
“…Kabuletmek gerekir ki TeodorNöldeke, LeanCaetani, AlphonseMingane, Arthur Jeffery,John Wansbrough gibi birçok oryantalist gerek Hz. Ebubekir dönemindeki cem,gerekse Hz. Osman devrindeki istihsan faaliyetlerinin tarihi gerçekliği yansıtmadığımeselesinden başlamak üzere müslümanların bu alanda yazıp çizdiklerini ve genelkabullerini tabir caizse kevgire çevirmiştir… Batı dünyasındaki oryantalistik geleneğin Kur’an tarihiyle ilgilifarklı tezlerinin önemli bir kısmı İslam dünyasında halen çürütülebilmişdeğildir. Dahası, müslüman araştırmacıların genelde İslam tarihi, özeldeKur’an’ın metinleşme tarihi konusunda müsteşriklerin iddia ve itirazlarınareddiye mahiyetinde yazdıkları eserlerin pek çoğu tabir caizse kendi kendinireddeder niteliktedir. M. Asım Köksal’ın MüsteşrikCaentani’nin Yazdığı İslam Tarihindeki İsnad ve İftiralara Reddiye adlıeser bu konuda tipik bir örnektir…” (s.15-16)
İslamhakkındaki oryantalistik çalışmalar karşısında teslim-i silah etmek böyle birşey olsa gerek. Ne demek “gerek Hz. Ebubekir dönemindeki cem, gerekse Hz. Osmandevrindeki istihsan faaliyetlerinin tarihi gerçekliği yansıtmadığı meselesi?”Bu tipik bir Şia ve oryantalistik iddiasıdır. Eğer bu gerçeği yansıtmıyorsagerçeği yansıtan kanıtlar ve bulgular neler? Rica etsek açıklayabilir mi bize?Bu ifadenin mefhum-u muhalifinden çıkan zorunlu sonuç: Kur’an’ın tahrifedildiği, kutsal metnine müdahale edildiğidir.‘Sömürgeciliğin keşif kolu’ olanoryantalistikgeleneğin kotarmaya çalıştığı nihai sonuç bu zaten. Yazık kiyazarımız bu sonuca peşinen teslim olmuş gibi görünüyor.
Şuacizliğe, çaresizliğe, bitmişliğe bakar mısınız lütfen! Suyuti, Bakıllani, Şehristani, Ezheri, Taberi, Zerkeşi, Kevseri, Subhies-Salih, Hamidullah, İzzet Derveze, Keskioğlu… hiç biri tatmin etmiyoryazarımızı. Bu konuda çaresiz ve yetersiz hepsi. Ne yaparsak yapalımoryantalistlerin konu hakkındaki tezlerini çürütemiyoruz, reddiye mahiyetindeyazdıklarımızda lüzumsuz şeyler!…İyi de oryantalistler Kur’an’ın Allah kelamıolduğuna da Hz. Peygamber’in (as) Allah’ın elçisi olduğuna da inanmıyor,bunları inandırmak için ne yapabiliriz, kendimizi helak mi edelim? Ellerindetuttukları ve hepsini bizden daha iyi bildikleri Kuran’ın binlerce ayeti buhususta tabir caizse “kifayetsiz” duruyorsa biz ne yapabiliriz? Şöyle dememizmi lazım: “Kuran’ın vahiy, Hz. Peygamber’in (as) Allah’ın elçisi olduğukonusunda oryantalistlerin itirazlarına inandırıcı bir cevap verebilmiş değilizhenüz.”Bu düpedüz kendimize ve inancımıza hakaretten başka bir şey değil.
Her şey tevkifi değil içtihadi
Kitabınilerleyen sayfaları çok daha vahim. Bu sayfalarda bahsi geçen acizlik, çaresizlikve bitmişliğin görkemli bir resmini görüyorsunuz. “Vahiy katipliği ve katipliksekreteryası” tam bir facia (s.47) Arza (mukabele) konusu problemli (s.60) ikişahit (züşşehâdeteyn) meselesi karmakarışık (s.118) “lafzımensuh ayetlermeselesi” saçma (s.123) “Hz. Osman devrindeki mushafların adedi ve akıbeti”“ağa ile çobanın sürü hesabı” gibi meçhul (s.160) Kur’an metninin Haccac-ıZalim dönemindeki bazı müdahalelerle birlikte günümüze ulaşmış olabileceğiihtimali (s.150) kısacası olan bitenin hikayesi masa başında yazılan resmiİnkılap tarihimizden farksız.Bitmedi daha. Ayetlerin sure içerisindeki dizilişitevkifi/ilahi değil içtihadi/beşeri (s.178-183) surelerin metin içerisindeki dizilişitevkifi/ilahi değil içtihadi/beşeri (s.236) ayetlerin isimlendirilmesitevkifi/ilahi değil içtihadi/beşeri (s.215)nüzul sıralamaları yine tevkifideğil içtihadi (s.322) hatta Kuran’ın çoğu lafzı bile galip ihtimalle tevkifi/ilahideğil içtihadi/beşeri.(s.28) Tevkifi/ilahi olan geriye ne kaldı peki? Hiçbirşey.
Korunan Kur’an değil Peygamberimiz
Bütünbunlara şaşırmamak gerekiyor çünkü yukarıda bahsi geçen ve bütün müslümanlarcaKur’an’ın korunmuşluğunun ilahi garantisi olarak kabul edilen Hicr 9. ayet-ikerimesinin meşhur ve maruf mealine de katılmıyor yazarımız. Ona göre oradakikorunmuşluk (hâfizün) Kur’an’ın korunmuşluğunu değil, Hz. Peygamber’in (as)müşriklerden korunmuşluğunu ifade ediyor.Üstelikfilolojik açıdan pek isabetliolmadığını bizzat belirttiği halde. Şöyle meal veriyor: “Hiç şüpheniz olmasın ki öğütlerle dolu bu Kur’an’ı indiren biziz! Yinehiç şüpheniz olmasın ki onu tebliğ eden Peygamber’i koruyan da biziz!”(Kuran-ı Kerim Meali, Düşün y. s.359, İstanbul, 2013)
Buayete düştüğü tefsir dipnotunda ise şunları söylüyor: “Bu ayetteki ve-innâlehule-hâfizun ifadesi meallerin hemen hepsinde Kur’an’a atfen “Onu koruyacak olanda biziz”şeklinde çevrilmektedir. Vahyin nazil olduğu dönem dikkate alındığındagörülecektir ki bu ayetin ilk kısmı Kur’an’ın Allah tarafından indirildiğini belirtmekteve dolayısıyla müşriklerin aksi yöndeki ithamlarını reddetmekte; ikinci kısmıise yine müşriklerin Hz. Peygamber’i bertaraf etme hedeflerine karşı onun ilahikoruma altında bulunduğunu söylemektedir.”(ages.359)
Farkındamısınız bilmem, yazarımızsöz konusu ayete bütün müslümanların aksine böyle birmeal vermekle ortaya attığı tezlerin önündeki en büyük ilahi engeli te’vilmarifetiyle aşmaya çalışıyor ve Kur’an’ın günümüze kadar korunmuşluğunun enbüyük ve en açık Kur’ani delilini kendince ortadan kaldırıyor. Ve böylelikleKur’an’ın tarih içerisinde tahrif edilebileceğini zımnen değil, sarahaten imaediyor. Zaten bu kitapta tıpkı şalgam çorbası gibi gayet ustalıkla ortayadöktüğü bütün tarihsel malzeme bunun doğrudan bir kanıtı gibi. Öyle ya! Eğerilgili ayetteki koruma Kur’an için değilse Ku’ran’ın tarih içerisinde beşermüdahalesiyle değiştirilebileceğini/değiştirildiği kabul etmek bilimsel olarakzorunlu hale gelir.
Agnostik ve melankolik hava
Kısacasıkonuyla ilgili Türkçe kaleme alınmış eserlerin en karmaşığı ve aynı zamanda enümitsiz olanı diyebilirim. Agnostik(bilinemezci) ve kısmen melankolik bir hava kitabın her satırına sinmiş gibi.Bu havayı yazarın Kıssaların Diligibi diğer bazı eserlerinde de fazlasıyla hissetmek mümkün. Daha önceleri birazda meraktan dolayı Muhammed Hamidulllah’ınKur’an-ıKerim Tarihi (Beyan y. İstanbul 2013) Prof. Dr. Muhsin Demirci’nin Kur’an Tarihi (İFAV y. İstanbul 2010)Ziya Şen’in Kur’an’ın Metinleşme Süreci(Ensar y.İstanbul 2007) Prof. Dr. Hasan Elik’inKur’an’ın Korunmuşluğu Üzerine (İFAV y. İstanbul 2008)TayyarAltıkulaç’ın Günümüze Ulaşan En EskiMushaf Nüshaları (Antik A.Ş. Kültür y. İstanbul 2010) isimli çalışmalarınıokumuş ve ne saklamalı, malzeme aynı malzeme, konu aynı konu olmasına rağmen hiçbirindebu kadar müteessir ve ümitsiz olmamıştım.Bana öyle geliyor ki konuyla ilgilirivayet malzemesinden daha çok yazarın kafası karışık, bakışı agnostik ve dahi düşünceleribulanık. Her ne kadar yazarımıza göre meseleyi böyle yorumlamak“savunmacı” ve “konformist” bir yaklaşım ise de asıl mesele bu kanaatimizce.
Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin
Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.
Reklam Alanı
Diğer Yazıları
- VAHDET-İ VÜCUT 24 Nis 2024, 09:19
- İBADETLER DÜŞÜNMEYİ ENGELLER Mİ? 17 Nis 2024, 10:29
- DİNDARLIK TUTMAKTIR KENDİNİ 03 Nis 2024, 11:00
- SAİD NURSİ, DİAMOND VE TERAVİH 27 Mar 2024, 10:06
- MÜŞRİK MÜSLÜMAN 20 Mar 2024, 10:11
- SEBEPSİZ HÜZÜN 13 Mar 2024, 10:01
- DİN ELEŞTİRİSİ 06 Mar 2024, 09:20
- KENDİMLE SAVAŞ 28 Şub 2024, 09:58
- MEHMET OKUYAN 21 Şub 2024, 09:29
- KURAN VE YARATILIŞ 14 Şub 2024, 10:24
- DEPREM 07 Şub 2024, 09:34
- OYALANAMAMAK İŞKENCESİ 01 Şub 2024, 09:36
- CEMİL MERİÇ VE İSLAM 24 Oca 2024, 09:57
- İÇİMİZDEKİ CEMİL MERİÇ 17 Oca 2024, 09:35
- CEMİL MERİÇ 10 Oca 2024, 09:19
- BİR YILIN BİLANÇOSU 03 Oca 2024, 11:48
- BİLGİNİN İSLAMİLEŞTİRİLMESİ 27 Ara 2023, 09:32
- "DİNCİ DEDİKODU KÜLTÜRÜ" 20 Ara 2023, 09:54
- KIRMIZI SAÇLI KADIN 13 Ara 2023, 09:55
- AYDINLANMA 06 Ara 2023, 10:17
- SİSİFOS İŞKENCESİ 29 Kas 2023, 09:51
- CELAL ŞENGÖR'LE SÖYLEŞİ 22 Kas 2023, 10:15
- BİR ÖMÜR DÜŞÜNMEK 15 Kas 2023, 10:19
- ORMAN KANUNU 08 Kas 2023, 10:27
- ATATÜRK VE DİNDARLAR 01 Kas 2023, 14:56
- HAKİKAT VE HURAFE 25 Eki 2023, 10:05
- APOKALİPTİK EDEBİYAT 18 Eki 2023, 10:19
- ANLAMSIZLIK CEHENNEMİ 04 Eki 2023, 13:39
- PARADİGMANIN İFLASI 27 Eyl 2023, 12:41
- KIRIK BİR AŞK HİKAYESİ 20 Eyl 2023, 14:39
- DİNİN RUHU 13 Eyl 2023, 12:15
- EŞİTÇİLİKTEN HIRSIZKRASİYE 06 Eyl 2023, 12:30
- İYİLİK VE CENNET 30 Ağu 2023, 12:59
- ZAMLAR VE METAFİZİK 23 Ağu 2023, 13:13
- FRAGMANLAR 16 Ağu 2023, 13:40
- FAYDASIZ BİR YAZI 09 Ağu 2023, 13:17
- TEFSİR, TE'VİL VE İHTİLÂF 02 Ağu 2023, 13:43
- DİNDARLIK VE İNSANLIK 26 Tem 2023, 13:25
- MENZİL ŞEYHİ'NİN VEFATI MÜNASEBETİYLE 19 Tem 2023, 13:30
- İSLAM MANTIK VE FELSEFE 12 Tem 2023, 09:40
- KURBAN 05 Tem 2023, 11:04
- BABALAR GÜNÜ 28 Haz 2023, 11:57
- ÜÇ KONUŞMA 21 Haz 2023, 13:36
- AYDIN NİÇİN MUTSUZ? 14 Haz 2023, 12:15
- TARİHİN TALİHİ 07 Haz 2023, 17:00
- NECİP FAZIL 31 May 2023, 14:09
- KAZANAN MİLLİYETÇİLİK OLDU 24 May 2023, 13:36
- NURA ADANMIŞ BİR ÖMÜR: URFALI MUSTAFA KILIÇ HOCA 17 May 2023, 13:58
- EN GÜZEL İLTİFAT 10 May 2023, 13:57
- İŞÇİ, EMEKÇİ VE BİZ 03 May 2023, 14:12
- MELANKOLİ, TEOLOJİ VE SİYASET 26 Nis 2023, 13:05
- NURCULUK RÜYASI 19 Nis 2023, 15:29
- MEÇHULE SAYGI 12 Nis 2023, 14:36
- ROMAN VE FELSEFE 05 Nis 2023, 16:50
- RAMAZAN İNTİBALAR I 29 Mar 2023, 15:08
- SAİD NURSİ VE SİYASET 22 Mar 2023, 13:12
- HALKIN UMUDU KİM OLACAK? 16 Mar 2023, 14:07
- HAYATTAN KORKMAK 08 Mar 2023, 19:27
- DİP DALGA 01 Mar 2023, 14:24
- KİTAPLARIM ARASINDA 22 Şub 2023, 13:59
- DEPREM 15 Şub 2023, 13:34
- SANATIN VE SANATÇININ TRAJEDİSİ 08 Şub 2023, 16:34
- ŞİRK VE MÜSLÜMANLAR 01 Şub 2023, 15:57
- DÜCANE CÜNDİOĞLU'NU DİNLERKEN 25 Oca 2023, 13:56
- TÜRK'ÜN FELSEFEYLE İMTİHANI 18 Oca 2023, 11:32
- FRAGMANLAR 11 Oca 2023, 15:01
- CENNET VE CEHENNEM 04 Oca 2023, 13:36
- KENDİMLE SAVAŞ 28 Ara 2022, 14:20
- KUR'AN VE ÇOCUK EVLİLİĞİ II 21 Ara 2022, 13:05
- KUR'AN VE ÇOCUK EVLİLİĞİ 14 Ara 2022, 13:18
- AMOK 07 Ara 2022, 13:21
- CUMA VE ZWEİG 30 Kas 2022, 13:40
- DÜŞÜŞ 23 Kas 2022, 13:16
- KİTAPLAR 16 Kas 2022, 13:07
- İSLAM DELİSİ BİR MÜSLÜMAN 09 Kas 2022, 13:22
- HAKİKAT VE EMİNLİK 02 Kas 2022, 13:04
- GAFLET VE KİTAP 26 Eki 2022, 12:53
- ACI, GÜNAH VE MUHAFAZAKARLAR 19 Eki 2022, 13:00
- DELİ FİLOZOF VE ALLAH 12 Eki 2022, 13:00
- KAYIP AYDINLANMA 05 Eki 2022, 12:55
- "Vİ DİNİ EM DİN KIRIN" 28 Eyl 2022, 13:07
- "VAZGEÇEBİLME SANATI" 21 Eyl 2022, 13:04
- NEŞESİZ DİNDARLIK 14 Eyl 2022, 12:48
- KENT DİNDARLIĞI 07 Eyl 2022, 13:22
- EBUBEKİR SİFİL 31 Ağu 2022, 13:11
- BÜYÜK NİSPETSİZLİK 24 Ağu 2022, 13:03
- DÖRT YOL 17 Ağu 2022, 13:13
- ÖYLESİNE… 10 Ağu 2022, 12:54
- CÜBBELİ AHMET 03 Ağu 2022, 13:01
- RASİM ÖZDENÖREN 27 Tem 2022, 13:50
- CANER TASLAMAN 20 Tem 2022, 12:32
- BAYRAM SAYIKLAMASI 13 Tem 2022, 12:26
- İSLAMCILIK VE ARKEOLOJİ 06 Tem 2022, 13:21
- BİR DOKUN BİN AH İŞİT 29 Haz 2022, 13:35
- İNSANIN TRAJEDİSİ 22 Haz 2022, 13:51
- STEFAN ZWEİG 15 Haz 2022, 13:19
- BEŞ ŞAİR 08 Haz 2022, 12:56
- ŞEHR-İ URFA VE TEKE TEK BİLİM 01 Haz 2022, 13:13
- ATATÜRK 25 May 2022, 13:15
- MUTLULUK VE MÜNZEVİLİK 18 May 2022, 13:35
- USDIŞILIĞIN TARİHİ 11 May 2022, 13:18
- SON GÜN 05 May 2022, 14:12
- SİSİFOS İŞKENCESİ 27 Nis 2022, 13:12
- KARDEŞ KATLİ 20 Nis 2022, 13:08
- RAMAZAN VE ZAMLAR 13 Nis 2022, 13:37
- BAŞÖRTÜSÜ 06 Nis 2022, 12:47
- AKILLAR MUKNİ, KALPLER MUTMAİN... 30 Mar 2022, 13:04
- GAZALİ HAKLI AMA İBN-İ SİNA HAKSIZ DEĞİL 23 Mar 2022, 13:50
- İKİ FİLM 16 Mar 2022, 13:51
- TARİH GÖMÜLMEZ 09 Mar 2022, 13:19
- MEHMET AZİMLİ VAKASI 16 Şub 2022, 14:32
- "BİR ÇÜRÜK İPLİĞE HÜLYA DİZMİŞİZ" 09 Şub 2022, 13:17
- RAMAZAN SAYIKLAMASI XII 20 May 2021, 12:01
- SANATIN VE SANATÇININ TRAJEDİSİ 06 Ara 2017, 13:03
- MUHAFAZAKÂRLIK ZORA GELMEZ 27 Eki 2021, 10:46
- HANGİ ADALET? 06 Oca 2022, 12:10
- ANSIZIN GELECEK OLAN BİR ŞEYİN ALAMETİ NEDEN OLMASIN? 19 Şub 2020, 12:29
- DİNDARLIK VE MUTLULUK 17 Kas 2021, 12:01
- BİR SEMBOL UĞRUNA YA RAB NE GERÇEKLER BATIYOR! 12 Haz 2020, 19:23
- Şair ve şehir 31 May 2017, 14:58
- EBCED, CİFİR VE BEDİÜZZAMAN 24 Oca 2018, 12:39
- ŞEHR-İ URFA’DA BİR DERVİŞ VE ÂRİF OLAN SADIK YALSIZUÇANLAR’I DİNLERKEN… 22 Oca 2020, 13:29
- BİR TARTIŞMA VESİLESİYLE 05 Ağu 2021, 11:10
- TEK İSLAM YOK, İSLAMLAR VAR 09 Ağu 2017, 14:12
- DELİLİĞE ÖVGÜ 21 Kas 2018, 12:28
- GERÇEKLER 27 Oca 2021, 11:41
- Elif Şafak ile 'Aşk Şeriatı' üzerine 01 Mar 2017, 13:10
- MÜSLÜMANLAR, İDEALLER VE GERÇEKLER 10 Tem 2019, 12:47
- ‘Demokratik çoğulculuk’ üzerine 24 Eki 2018, 12:56
- Kur'an Tarihi ve Resmi İnkılap Tarihi 29 Mar 2017, 14:29
- ATATÜRK VE DİNDARLAR 24 Kas 2021, 11:26
- MARKA MÜSLÜMANLIĞI 17 Oca 2018, 16:08
- Ruhumun Masalı Şehr-i Urfa için kalben teşekkür 24 May 2017, 14:14
- MİLLİYETİ MÂBUD İTTİHAZ ETMEK 13 Kas 2019, 16:25
- ÜÇ TEHLİKE: TARİHSELCİLİK, MEALCİLİK, GELENEKSELCİLİK 07 Kas 2018, 12:39
- TUHAF 18 Haz 2021, 11:46
- GERÇEKLER İDEALLERİ EZİYOR 02 Şub 2021, 12:07
- HANGİSİ DOĞRU İSLAM? 25 Mar 2020, 12:45
- KADER 07 Eki 2021, 13:23
- 'OLAN İSLAM' VE 'OLMASI GEREKEN İSLAM' 25 Ağu 2021, 11:06
- MUHAFAZAKARLIK NEDİR ? 28 Ağu 2019, 13:38
- 'RÜYA ŞEHİR' İSTANBUL'DA ASKERLİK 13 Ara 2017, 15:27
- Ebced, Cifir ve Bediüzzaman 08 Mar 2017, 12:23
- SAHTEKAR KİM? 02 Eyl 2021, 11:23
- HUTBEYİ DİNLERKEN 18 Mar 2021, 11:46
- 'UYDURULMAMIŞ BİR DİN' YOK MU? 11 Nis 2018, 12:44
- RAMAZAN HUZURSUZLUĞU 06 Haz 2018, 13:00
- Kertenkeleleşmek 15 Mar 2017, 13:28
- KUVVET HAKTA DEĞİL, HAK KBağlantıUVVETTEDİR 07 Mar 2018, 12:49
- KİTAP… ÜSLUP… SİNEMA… 20 Eyl 2017, 13:37
- 12 EYLÜL 16 Eyl 2021, 11:37
- İSLAM VE GÜNCELLEME 06 Kas 2019, 16:42
- Din: Yola Gelmektir; Sanat: Yoldan Çıkmaktır 22 Mar 2017, 12:36
- 'ENTELEKTÜEL YALNIZLIK' KİTABININ ELEŞTİRİSİ 07 Haz 2017, 13:51
- ŞERİAT 19 Ağu 2021, 11:11
- EN TAHKİKİ İMAN TAKLİDİ İMANDIR 18 Tem 2018, 20:53
- ŞİRK ÜZERİNE 25 Kas 2020, 18:08
- İKİ PUT KIRICI: MÜCAHİT BİLİCİ VE DÜCANECÜNDİOĞLU 04 Nis 2018, 14:14
- İNSAN NASIL İNSAN OLDU? 04 Kas 2021, 10:41
- EN KÖTÜ BARIŞ SAVAŞTAN İYİDİR 16 Eki 2019, 16:35
- Cennet ve cehennem 03 Eki 2018, 13:24
- ATATÜRK VE KRALDAN ÇOK KRALCILIK 22 Kas 2017, 13:01
- 'UYDURULMAMIŞ BİR DİN' YOK MU? 10 Oca 2019, 19:07
- ‘ADALET DİNİN DİREĞİDİR’ 06 Şub 2019, 13:45
- HAYAT HANIM 10 Ara 2021, 11:31
- BEDİÜZZAMAN VE TARİHSELCİLİK 27 Şub 2019, 19:10
- HALT EDEN KİM? 19 Ara 2018, 12:31
- Kur’an ve Tarihsellik 28 Kas 2018, 12:32
- TANRININ VARLIĞI VE YOKLUĞU ÜZERİNE BİR SORUŞTURMA 19 Tem 2017, 13:48
- NURCULUKLA BURUK BİR HESAPLAŞMA 21 Şub 2018, 13:12
- ÖLÜMÜ ÖZLEMEK 15 Tem 2021, 11:16
- İHSAN FAZLIOĞLU İLE 'KENDİNİ BULMAK' ÜZERİNE 09 May 2018, 12:53
- DÜŞÜNMENİN HAKKINI VEREN İNANMANIN HAKKINI VER(E)MEZ 11 Tem 2018, 13:35
- CÂHİLİYYE VE AYDINLANMA 23 Ağu 2017, 13:53
- MARKA MÜSLÜMANLIĞI 01 Ağu 2018, 13:45
- FARKINDALIK 04 Mar 2021, 11:49
- TESELLİ VE TEDAVİ (Dua ve Bilim) 12 Ağu 2021, 11:23
- İSLAM’IN AKIBETİ 14 Eki 2020, 13:42
- İSLAMCILIĞIN KUDÜS İLE İMTİHANI 20 Ara 2017, 13:25
- 'İyi yazı' ve 'kötü yazı' 10 Oca 2018, 15:22
- DİNLERİN TANRISI 22 Eki 2021, 11:26
- BİLMEK AZAPTIR 02 Ara 2021, 11:44
- İNANCIN TRAJİK HİKÂYESİ 27 Eyl 2017, 12:44
- Mustafa İslamoğlu ve Hz. Adem'in Babası 08 Şub 2017, 12:37
- BUNDAN ALA TRAJEDİ Mİ OLUR? 10 Kas 2021, 11:21
- Ramazan günlüğü 22 May 2019, 12:47
- ŞEHİR HUZURDUR; KENT HUZURSUZLUKTUR 29 Kas 2017, 12:53
- DELİLİĞE ÖVGÜ 12 Tem 2017, 14:12
- Nurculuğun Siyaset İle İmtihanı 27 Mar 2019, 12:31
- Hangisi Doğru İslam? 22 Şub 2017, 12:56
- AÇLIK 31 Oca 2018, 13:24
- HILFUL FUDUL 25 Mar 2021, 11:55
- DİN VE ÜMİT 16 May 2018, 14:32
- RAMAZAN SAYIKLAMASI 29 Nis 2021, 11:18
- HANGİSİ DOĞRU İSLAM? 27 Ara 2017, 13:03
- 'NE MUTLU MÜSLÜMANIM DİYENE!' 28 Nis 2018, 14:19
- CUMA SAYIKLMASI 02 Ara 2020, 14:38
- MÜSLÜMANLAR, İDEALLER VE GERÇEKLER 26 Şub 2020, 12:36
- İSLAM VE KILIÇ 28 Tem 2020, 15:59
- ELVEDA HEKİMOĞLU İSMAİL 27 Oca 2022, 12:17
- DÜCANE CÜNDİOĞLU’NU DİNLERKEN… 10 Eki 2018, 13:18
- TUHAFLIKLAR 11 Kas 2020, 20:33
- PARADOKS 10 Şub 2021, 12:57
- ÖTEKİ VE BERİKİ 20 Kas 2019, 12:59
- ‘Sunulan’ İman ve ‘Bulunan’ İman 08 Ağu 2018, 16:25
- VEBA GECELERİ MÜLAKATI 15 Nis 2021, 12:08
- İLLİYET VE İKTİRAN 24 Haz 2021, 11:06
- RÜYA İÇİNDE RÜYA 19 Haz 2020, 15:35
- HEP SUSARSIN… HEP BAKARSIN… HEP UZAKTASIN… 16 Oca 2019, 12:22
- İHSAN ŞENOCAK VAK’ASI 29 Tem 2021, 12:31
- VAKIA, HEPSİ DOĞRU SÖYLEMİŞTİR! 10 May 2017, 13:52
- NİÇİN DEİST DEĞİLİM 08 Nis 2021, 11:50
- MUHAFAZAKARLIK NEDİR? 26 Ara 2018, 12:27
- Dert Üstüne Dert 26 Eyl 2018, 12:53
- GERÇEKLER 30 Haz 2021, 11:47
- 'MAHCUP TARİHSELCİLİK' VE 'TARİHSELCİ NURCULUK' 21 Mar 2018, 17:26
- DELİLİĞE ÖVGÜ 18 Nis 2018, 13:21
- İSLAMCILIK VE ARKEOLOJİ 08 Tem 2021, 11:23
- HARARİ, CENNET VE ELEŞTİRİ 30 Eyl 2021, 11:29
- ŞAHİN DOĞAN'IN KALEMİNDEN 'EZELİ MAĞLUPLAR' 07 Şub 2018, 13:25
- CÂHİLİYYE VE AYDINLANMA 23 Oca 2019, 12:34
- 'HAKİKİ DİNDARLAR DİNİ BİLMEYENLERDİR' 28 Mar 2018, 16:10
- HİKMET-İ HÜKÜMET 23 Ara 2021, 13:49
- EDEBİYAT ÖLDÜ! 30 Ağu 2017, 13:36
- CÂHİLİYYE VE AYDINLANMA 23 May 2018, 14:17
- CANER TASLAMAN VE EBUBEKİR SİFİL TARTIŞMASINA DAİR 26 Tem 2017, 14:38
- HARF İNKILABI 15 Ara 2021, 12:08
- KİM HAKLI: GAZALİ Mİ, İBN-İ RÜŞD MÜ? 05 Eyl 2018, 13:08
- İSLAMCILIKLA HESAPLAŞMA VE HAKİKAT KRİZİ 30 May 2018, 14:54
- RAMAZAN MELANKOLİSİ 15 May 2019, 17:17
- HAKAN TALHA ALP HOCAYI DİNLERKEN... 27 May 2021, 11:39
- 'İyi yazı' ve 'kötü yazı' 15 Şub 2017, 12:43
- İSLAMOĞLU NİÇİN SAVRULDU? 30 Ara 2021, 11:33
- İnsan eleştiriye susuz 26 Nis 2017, 13:30
- Akif’e Dair 30 Ara 2020, 14:05
- BAYRAM DEDİKODUSU 19 Haz 2019, 13:21
- CUMA VAAZINI DİNLERKEN 22 Nis 2021, 11:48
- KAR VE URFALI AHMET ARSLAN 22 Oca 2022, 11:43
- VARSA YOKSA SİYASET 20 Haz 2018, 12:59
- MUSTAFA ÖZTÜRK VAK’ASI 09 Ara 2020, 13:47
- İki nesil de kaybetti: Asım’ın nesli de, Haluk’un nesli de 17 Eki 2018, 12:54
- HAYATA MÜSLÜMANCA BAKMAK 24 Tem 2019, 13:19
- Neo-Haricilik 18 Nis 2017, 13:22
- İNSAN VE HÜRRİYET 07 Ağu 2019, 14:02
- MÜCAHİT BİLİCİ İLE 'DİNE DAİR ÜMİT' ÜZERİNE 06 Eyl 2017, 13:37
- DELİLİĞE ÖVGÜ 05 Ara 2018, 12:34
- TANPINAR VE HUZUR 16 Ağu 2017, 13:27
- Bir Ezeli Mağlup: Abdülhak Şinasi Hisar 05 Tem 2017, 13:53
- “KENDİ HİKAYEMİZİ YAZMAK” 04 Ağu 2020, 18:00
- İSLAMCILIĞIN KUDÜS İLE İMTİHANI 25 Tem 2018, 12:40
- SAVAŞ KESMEYEN SÖZLER 04 Tem 2018, 13:53
- TANRININ VARLIĞI VE YOKLUĞU ÜZERİNE BİR SORUŞTURMA 18 Mar 2020, 12:45
- ‘ADALET DİNİN DİREĞİDİR’ 26 Haz 2019, 15:58
- 'İYİ YAZI' VE 'KÖTÜ YAZI' 14 Kas 2018, 15:17
Popüler Haberler
Daha fazla gösterilecek yazı bulunamadı!
Tekrar deneyiniz.
0 Yorum